Dech králem mysli

11.04.2021

Dech jako náš dar do života. Bez dechu nepřežijeme. To je fakt. Jak dlouho vydržíme bez jídla? Jak dlouho vydržíme bez vody? A jak dlouho bez dechu? Jak moc si dechu všímáme? Jak důležitým ho vnímáme?  Pojďme se podívat na to, jak velkým darem ho můžeme začít vidět.

Soustřeďte se na svůj dech     Foto: Miri Nováková
Soustřeďte se na svůj dech Foto: Miri Nováková

Říká se, že dech je králem mysli

Možná jste už slyšeli o tom, že naše mysl tvoří. Může tvořit geniální nápady, které se v kombinaci s našimi emocemi stanou skutečností. 

Určitě jste si to sami zažili: Chcete vytvořit na zahrádce krásnou okrasnou skalku. První, co se stane, je myšlenka. Poté se k ní přidá emoce, touha, láska k té vidině a vy začnete konat (akce). Dříve nebo později je nádherná okrasná skalka realitou.

Stejně tak tvoříme i naopak. Problém. Máme obavu, že půjdeme na večeři s přáteli a bude tam někdo, s kým si úplně nerozumíme. Přijde myšlenka, že se určitě zase pohádáme a bude to katastrofa. Přidáme emoci obavy (zkušenost už takovou máme), takže ta emoce je silná. Přijdeme na večeři a co se stane? Pohádáme se s tím člověkem a je to dost možná ještě horší.

Jak tedy změnit myšlenku a emoce?

To se lehko řekne. Hůř dělá. Někdy je to nemožné.

Co ale umíme pomocí dechu je ohromující.

Kdo ovládá rytmus dechu jsem já. Je to celé na mě. Já řídím jakým způsobem dýchám, svou mysl a svou realitu. 

Jistě mi dáte za pravdu, že se zadýcháme nebo skoro nedýcháme v určitých situacích. A to je okamžik, kdy nemáme pod kontrolou naši mysl a ona ovládá náš dech a vlastně i celé fyzické tělo. Pak máme pocit na omdlení, nebo se třeseme, cítíme žaludeční neurózy a podobně.

A co se stane, pokud si zvědomíme svůj dech

Představme si chvíli, kdy víme, že jsme v nějakém napětí. Může to být extrém na obě strany. Přílišná radost až takové nepříjemné rozechvění, nebo zlost, strach.

Podmínka je, sebrat všechnu svou sílu vůle a rozhodnout se to změnit. Soustředit se na svůj dech a dát mu rytmus. Vyzkoušejte si následující techniku:

  • na 4 doby se nadechněte nosem
  • na 4 doby vydechněte
  • soustřeďte se na rytmus dechu, zpomalte na dlouhý nádech a dlouhý výdech

Naprosto jednoduchý základní „fígl".

V čem nám zpomalení dechu pomůže?

Dostaneme se do přítomnosti. Máme pod kontrolou svou mysl a můžeme změnit myšlenku. Nebo jen necháme všechny myšlenky odplout. Jsme jen my a náš dech. Změní se naše emoce. Máme tedy pod kontrolou jak dech, tak mysl, tak emoce. A začínáme tvořit realitu tak, jak chceme. Nenecháme se ovládat nevědomým reagováním na situaci. Je jedno jestli dýcháme do břicha nebo do hrudi, jde především o rytmus, zpomalení a vnímání dechu.


Pojďme postupně přicházet na dary a zázraky, které dech přináší. 

Toto je teprve začátek...